Najwidoczniejszą różnicą w oznakowaniu jest zastosowanie na cysternach nalepek ostrzegawczych oraz tablic pomarańczowych z numerami rozpoznawczymi zagrożenia ( numer znajdujący się w górze tablicy) oraz numerem UN przewożonej substancji ( czterocyfrowy numer znajdujący się w dole tablicy).
Wyjątek: przy przewozie UN 1202, 1203, 1223, 1268 oraz 1863 cysterna powinna zostać oznakowana jak do przewozu towaru o najniższej temperaturze zapłonu.
Przykład: przy przewozie w jednej cysternie benzyny i oleju napędowego cysterna może być oznakowana jak do przewozu benzyny. W takiej cysternie może znajdować się komora z benzyną lub próżna, nieoczyszczona komora po benzynie.
Nietypowym, ale często spotykanym na drogach są jednostki transportowe przewożące kontenery-cysterny. Oznakowanie w tym przypadku jest dość proste, ponieważ kontener-cysterna powinien być oznakowany nalepkami oraz tablicami pomarańczowymi z każdej strony ( warto pamiętać, że ADR daje możliwość użycia na kontenerach i kontenerach-cysternach tablicy pomarańczowej w formie naklejki, która oczywiście nie spełnia wymogu wytrzymałości w ogniu minimum 15 minut). Jednostka transportowa powinna zostać oznakowana gładkimi tablicami z przodu i z tyłu.
Kolejnym przykładem transportu specjalistycznego, zaliczanego do przewozu w cysternach, jest przewóz w pojazdach-bateriach. Takie pojazdy różnią się jedynie wyglądem, mocno odbiegającym od powszechnego wyglądu cystern, jednak oznakowanie jest identyczne jak dla cystern przewożących jeden towar niebezpieczny.
Dodatkowe znaki stosowane na cysternach:
Znak dla materiałów zagrażających środowisku, przy przewozie np. oleju napędowego lub benzyny. Znak powinien być umieszczany obok nalepek ostrzegawczych.
Znak dla materiałów przewożonych w podwyższonej temperaturze lub nadanych do przewozu w stanie ciekłym w temperaturze minimum 100 °C lub w stanie stałym w temperaturze minimum 240 °C. Znak powinien być umieszczany obok nalepek ostrzegawczych.
WAŻNE!
Zdjęcia własne.